sttoolearn

چیزی برای آموختن

sttoolearn

چیزی برای آموختن

بارهای وارده بر یو پی اس

بارهای خطی وارده بر یو پی اس

بارهای وارده بر یو پی اس به دو دسته بارهای خطی و بارهای غیر خطی طبق استاندارد IEC 62040 دستگاه های یو پی اس دسته بندی می شود. چناچه شما هم یکی از استفاده کنندگان یو پی اس باشید، اسم این بارها را برای یک بار هم که شده شنیده اید. اصولا مقدار ولتاژ خروجی یو پی اس را جهت بارهای خطی و غیر خطی به صورت جداگانه تعیین می کنند.
بارهای خطی وارده بر یو پی اس زمانی ایجاد می شود که ولتاژی سینوسی به همراه جریان بار سینوسی به آن وارد شود. به این نوع از بارها، بارهای خطی(Linearr) گفته می شود. در مورد بارهای خطی بین جریان و ولتاژ مطرح نیست. ولی بخشی که در مورد بارهای خطی به آن اشاره دارد، در مورد بارهای مقاومتی است و دیگر بارها از جمله بارهای سلفی و خازنی نیز جز دسته بندی بارهای خطی منظور شده و علت آن نیز ولتاژ سینوسی ورودی و جریان خروجی سینوس این نوع از بارها می باشد. بنابراین هر مجموعه ترکیبی از عنصرهای غیرفعال پسیو که شامل مقاومت، خازن و سلف است به منزله بار خطی شمرده می شود.

چناچه بار خطی دارای خاصیت سلفی غالب باشد جریان آن به شکل پسفاز می شود. به این حالت که شکل موج جریان پس از موج ولتاژ نیامده و با کمی اختلاف صورت می گیرد و در صورتی که بار خازنی باشد مساله عکس این قضیه خواهد شد. بارهای موتوری و ترانسی نیز جز بارهای خطی وارده بر یو پی اس منظور می شود. چون هر دو بارگفته شده نیز دارای ولتاژ سینوسی هستند و جریانشان نیز به صورت سینوسی خواهد بود. اما بخش پراهمیت در این بخش این است که سلف ها، ترانس ها و موتورها در صورت وارد شدن ولتاژ نامناسب به آن ها احتمال دارد به شکل اشباع درآیند در این حالت نمی توانند به صورت سینوسی عمل کنند. از جمله نمونه های بارهای خطی می توان به نمونه بارهای ترانس   ها، بارهای مقاومتی، بارهای لامپ های رشته ای، بارهای موتورها، و… اشاره نمود.

بارهای غیرخطی وارده به یو پی اس

بارهای غیر خطی وارده بر یو پی اس برخلاف بارهای خطی حتی چناچه ولتاژ سینوسی نیز به آن ها اعمال شود به صورت جریان غیر سینوسی عمل می کند. برخلاف تصورات بسیاری از بارهای غیرخطی در دنیا جهت تغذیه دستگاه ها وجود دارد و می توان گفت دنیا تحت سیطره بارهای غیر خطی قرار دارد. برای مثال تمامی نمونه های منابع تغذیه سوئچینگ جز بارهای غیرخطی منظور می شود. از جمله آن ها می توان به تمامی کامپیوترها، پرینترها، تلویزیون ها، یو پی اس ها، کانورترها، رکتیفایرها دیودی و تریستوری و بسیاری از لوازم دیگر جز بارهای غیر خطی محسوب می شوند. تقریبا یک وجه مشترک در تمامی این بارها وجود دارد و آن استفاده کردن از تجهیزات اکتیو مانند دیوید، تریستورها، IGBT و…  بجای لوازم پسیو مانند مقاومت، سلف و خازن در ورودی می باشد.

منبع: بارهای وارده بر یو پی اس


  • ستابلایزر
  • قیمت باتری یو پی اس
  • یو پی اس
  • فروش باتری یو پی اس
  • باتری یو پی اس
  • ups

  • نظرات 0 + ارسال نظر
    امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.