sttoolearn

چیزی برای آموختن

sttoolearn

چیزی برای آموختن

VDI و مجازی سازی سرور

زیرساخت سیستم مجازی (Virtual Desktop Infrastructure – VDI) در کامپیوتر : برای پایین آمدن هزینه کلی مالکیت (TCO) تین کلاینت (Thin Client) بهتر است یا کامپیوتر شخصی (PC)؟

زیرساخت سیستم مجازی (VDI)، پلتفرمی است که از ویژگی های مختلف تکنولوژی مجازی سازی برای پیاده سازی یک پلتفرم فناوری اطلاعاتی قوی در یک بک اند (Back end) مجازی شده و متمرکز که میزبان ماشین های مجازی (VMs) است، استفاده می کند. معماران VDI همه موارد را از مجازی سازی سرور تا فضاهای ذخیره سازی اطلاعات، مجازی سازی نرم افزاری، ارتباطات، پروتکل ها و بسیاری موارد دیگر در نظر می گیرند. یکی از آخرین جنبه های VDI که عموماً در آخرین مرحله مد نظر قرار گرفته می شود، کامپیوترها و کاربرهای آنها هستند.
VDI نیاز به هزینه های اولیه بالایی دارد، پس زمانی که توسعه فناوری اطلاعاتی به بخش تهیه کامپیوترها میرسد، مابقی هزینه ها باید در حداقل خود باشند. به نظر میرسد که در زمان پیاده سازی یک VDI سیاست نگه داشتن کامپیوترهای فعلی، به جای جایگزین کردن آنها با تین کلاینت ها، سیاست «ارزان تری» باشد. ولی آیا واقعاً این حرف درست است؟ آیا تین کلایت ها یا کامپیوترها در یک VDI هزینه کلی مالکیت یا TCOO پایین تری دارند؟

مقایسه سخت افزار کامپیوترها – اجزا، عوامل و هزینه های آنها

یک کامپیوتر شخصی (که گاهی اوقات با نام تیک کلاینت (Thick Client) نیز نامیده می شود) در مقایسه با یک تین کلاینت از اجزای بیشتری تشکیل شده است. در داخل هر کامپیوتر در حداقل حالت ممکن یک هارد دیسک، پورت های ارتباطی صوتی و تصویری، سیستم عامل، نرم افزارها، آنتی ویروس و … را داریم. در حالی که در یک تین کلاینت، تنها یک سیستم عامل و تعدادی بسیار اندک نرم افزار وجود دارد.
عمر مفید برای یک کامپیوتر شخصی حدود ۴ سال در نظر گرفته شده است، در حالی که این زمان برای تین کلاینت ها حدود ۶۶ سال است. وجود پورت های صوتی و تصویری و هارد در کامپیوترهای  شخصی، احتمال وقوعع تهدیدات و حملات امنیتی را در کامپیوتر بالاتر می برد. همچنین در یک کامپیوتر شخصی کاربر آزادی نصب هر نرم افزارر دلخواهی را نیز دارد که این خود امنیت سیستم را تا حد زیادی زیر سوال می برد. کامپیوترهای شخصی عموماً کامپیوترهایی مدیریت نشده هستند که توانایی های امنیتی کابران کامپیوترها را محدود می کنند. در حالی که تین کلاینت ها، سیستم هایی قفل و زنجیر شده هستند که حتی قابلیت دانلود را (در صورتی که اجازه نداشته باشند) از کابران می گیرد، و تمامی تین کلاینت های یک مجموعه به راحتی به وسیله یک کنسول مدیریتتین کلاینت مانند Echoo قابل مدیریت هستند.


منبع: VDI و مجازی سازی سرور

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.