sttoolearn

چیزی برای آموختن

sttoolearn

چیزی برای آموختن

ویژگی های یک مقدمه خوب برای پایان نامه

چه در پایان نامه و چه در مقاله علمی، مقدمه، یکی از مهمترین بخش ها به حساب می آید. در پایان نامه شما با ۵ فصل روبرو هستید که نگارش ان ها و زبان نوشتاری هر یک با دیگری متفاوت است. مقدمه در پایان نامه نقش مهمی را در درک خواننده از موضوع دارد در نتیجه باید بتوانند اطلاعات لازم و کافی درباره موضوع و اهمیت آن در اختیار خوانندگان قرار دهد. لذا در زمان نگارش مقدمه، باید براساس ساختار کلی که تعریف شده است پیش برویم.

ساختار کلی مقدمه در پایان نامه

در مقدمه باید به بیان چند مطلب ضروری بپردازیم به گونه ای که خواننده پس از خواندن مقدمه، با یک ذهنیت علمی و شفاف، به سراغ روش کار و نتایج برود. به همین دلیل قسشمت مقدمه باید قبل از فصل نتایج و روش انجام پروژه بیاید. اما در هر مقدمه ارائه این مطالب ضروری است:

۱-    توضیح پیرامون موضوع انتخابی و همچنین ضرورت پرداختن به این موضوع

۲-    بررسی کاربردی بودن موضوع و همچنین بیان دلایل منطقی برای مفید بودن موضوع برای جامعه

۳-    بررسی منابع به منظور بیان پیشینه علمی آن و تحقیقاتی که در حوزه ان انجام شده است.

۴-    بیا اهداف تحقیق و شرح پیرامون هر یک از ان ها

نحوه نگارش مقدمه

همان گونه که در قسمت مقدمه مقاله بیان کردیم، زبان نگارشی هر فصل پایان نامه با فصل دیگر متفاوت است برای مقدمه نیز:

۱-    مطالب باید از کل به جز بیان شوند به عبارت دیگر ابتدا مطالب کلی را بیان کنید و ارام ارام مطلب را جزئی تر کرده و دقیقا به سمت موضوع سوق دهید.

۲-    در نگارش مقدمه از سیر کل به جز، به پیوستگی بین مطالب توجه داشته باشید. به گونه ای که ارتباط بین قسمت ها حفظ شده و ذهن خواننده دچار جهش نشود.

۳-    مهمترین بخش مقدمه، خط اول ن است زیرا می تواند خواننده را ترغیب به ادامه خواندن کند و یا ان را از ادامه دادن باز دارد به همین دلیل باید در خط اول به بیان موضوع پایان نامه و معرفی ان بپردازید.

۴-    در خطوط اخر مقدمه شما باید به بررسی اهداف و کاربردهای این مطالعه بپردازید. علت این که این قسمت باید در انتها باشد این است که اهداف باید در ذهن خواننده باقی بماند تا کنجکاو شوند که برای رسیدن به اهداف، از چه روش هایی استفاده کرده اید و ایا به اهداف رسیده اید یا نه. پس تشویق به خواندن ادامه پایان نامه می شود.

۵-    در نوشتن مقدمه شما باید رفرنس دهی کنید لذا تعادل را در استفاده از رفرنس های تخصصی و رفرنس هایی که جنبه عام تر دارند رعایت کنید تا خواننده بهتر متوجه موضوع شود.

منبع : مقدمه خوب برای پایان نامه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.