sttoolearn

چیزی برای آموختن

sttoolearn

چیزی برای آموختن

بررسی اشتباهات و نکات مهم در نگارش مقدمه

در زمان نگارش مقدمه پایان نامه باید تمام جزئیات و مطالبی که یک مقدمه مناسب را شامل می شود، لحاظ شود و همچنین ترتیب بیان مطالب رعیات گردد. زیرا در مقدمه شما قرار است موضوع، اهداف، روش اجرای ازمایش و پیشینه علمی مقدمه را بیان کنید و این مطالب باید به ترتیب بیان شده در مقاله نگارش یک مقدمه خوب و به طور پیوسته بیان شود. اما با این وجود برخی از دانشجویان در این زمان ناخواسته اشتباهاتی را در مرتکب می شوند که باعث رد پایان نامه ان ها از نظر داوران شده و پایان نامه نیاز به ویرایش پیدا می کند.

مهمترین اشتباهات در نگارش مقدمه

۱-    ترتیب بیان مطالب و اجزا مختلف مقدمه رعایت نمی شود. برای مثال باید اهداف در انتهای مقدمه و موضوع در ابتدای مقدمه بیان شود و سایر قسمت های مقدمه باید به شامل رفرنس ها، روش کار و.. باشد حال اگر دانشجو اهداف را در ابتدا بیاورد، چون هنوز هیچ ذهنیتی درباره موضوع ندارد، نمی تواند اهداف را درک کند.

۲-    برخی از بخش های مقدمه حذف می شوند برای مثال دانشجو کاربردهای موضوع را بیان نمی کند. مسلما در این حالت خواننده دلیل ضرورت انجام تحقیق را درست متوجه نخواهد شد.

۳-    درباره رفرنس دهی، یا از منابع کم اعتبار استفاده می کند و یا این که به منابع رفرنس می دهد که با موضوع خود فاصله زیادی دارد.

چند نکته پیامون نگارش مقدمه

۱-    در قسمت چکیده پایان نامه، باید افعال مجهول باشد ولی در مقدمه باید از افعال معلوم استفاده نمود ولی نباید به خودتان اشاره کنید و از کلمه ” من” استفاده نمایید.

۲-    در مقدمه به هیچ عنوان نباید نتایج تحقیق بیان شوند بلکه تنها باید ذهنیت کلی در خواننده برای مطالعه ادامه پایان نامه ایجاد شود.

۳-    در بیان منابع علمی و رفرنس ها، زمان افعال باید گذشته باشد.

۴-    بیان موضوع، اهداف پایان نامه و روش کار، به زمان حال در مقدمه نگارش شوند.

۵-    زبان نگارش مقدمه باید صریح و روان باشد. شما باید در نظر بگیرید که خواننده این پایان نامه در رشته شما، از هر سطح علمی که برخوردار باشد باید بتواند به خوبی با متن ارتباط برقرار کند و با خواندن مقدمه، ایده کلی از پایان نامه را به دست بیاورد.

۶-     در مقدمه اگر قرار است کلمه ای به اختصار بیان شود، در ابتدا آن را کامل نوشته و اگر نیاز به توضیح ر پاورقی دارد، حتما این کار را انجام دهید و در تکرارهای بعدی، می توانید اقدام به نوشتن اختصار نمایید.

حتما بخوانید :


منبع : بررسی اشتباهات و نکات مهم در نگارش مقدمه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.